Safra kesesi taşı pek çok kişide olabilen ve bazen hiç bir belirti vermeyen bir rahatsızlıktır. Bu taşlar kesede ve safra yollarında olabilir. Belirti vermesi durumunda sancılı süreçlere neden olabilir. Eğer siz de safra kesesi taşı belirtileri nelerdir merak ediyorsanız yazımızı okumaya devam edin.

Safra kesesi taşı nedir?

Safra kesesi taşının ne olduğundan önce safra kesesinin ne olduğunu bilmemiz büyük öneme sahiptir. Safra kesesi karaciğerin alt tarafında yer alan bir organdır. Bu organda karaciğerde salgılanan safra depolanır. Safra yağda eriyen vitaminlerin- yağların emiliminde ve bazı maddelerin vücuttan atılımında rol oynamaktadır. Safra kesesi ile ilgili birçok hastalık mevcuttur. Bu hastalıkların arasında en sık karşılaşılanlardan bir tanesi safra kesesi taşlarıdır. Safra kesesi taşları, safra salgısındaki kimyasallardan oluşan katı yapılardır.

Safra kesesi taşları; safra salgısında billirubin’in fazla olması durumunda gözlemlenen ”pigment taşları” ve kolesterolün fazla olması durumunda gözlemlenen ”kolesterol taşları’‘ olarak iki çeşittir. Kadın olmak, 40 yaşın üzerinde olmak, sarışın olmak, şişman olmak, hamile olmak, diabet ve karaciğer hastalıkları safra kesesi taşı risk grupları içerisindedir.

Safra kesesi taşı neden oluşur?

Safra kesesi taşı oluşum nedenleri arasında bazı nedenler şu şekildedir:

• Östrojen ilaçları kullanmak
  • Çok doğum yapmış olmak
  • Aşırı kilolu olmak
  • Çok yağlı yemekler yemek
  • Düşük lifli beslenmek
  • Hızlı kilo kayıpları
  • Hareketsiz yaşam

Safra kesesi taşı belirtileri nelerdir?

Safra kesesi tipik belirtiler ile ortaya çıkabileceği gibi hiçbir belirti göstermeyerek genel bir sağlık taramasında da ortaya çıkabilir. Safra kesesi taşı belirtileri genellikle taş hareket ettiği zaman kendini gösterir. Belirtiler kolit, gastrit, pankreatit, kalp- damar hastalıkları gibi başka hastalıkların belirtileri ile benzerlik gösterebilmektedir. Tabii ki en doğru tanı için doktora başvurmak gerekir. İşte bazı safra kesesi taşı belirtileri:

• Pankreas kanalının tıkanması sonucunda pankreas iltihabının oluşması ve belin her iki yanında ağrı oluşması.
    • Taşların safra kanalına düşmesi durumunda dışkı renginde açılma, idrar renginde koyulaşma ve sarılık.
    • Mide bulantısı.
    • Sebepsiz yere ateşlenme.
    • Terleme.
    • Titreme.
    • Yemeklerden sonra sürekli olarak geğirme ihtiyacı, şişkinlik ve hazımsızlık.
    • Özellikle yağlı yendiği zaman taş gibi sert bir karın ve aşırı şişkinlik.
    • Yemekten sonra mide bölgesine, sağ omuza, sternum’a (iman tahtası),  sağ üst karın boşluğuna ve sırta yayılan; 1-2 saat süren ve yemeklerin aşağı geçmesi ile sonlanan ağrılar.
    • Kusma hissi.

Safra kesesi taşı nasıl tedavi edilir?

Safra kesesi taşı doğal yollarla düşer mi, safra kesesi taşı eritilebilir mi ve safra kesesi taşı nasıl tedavi edilir gibi sorular birçok kişi tarafından merak edilmektedir. Safra kesesi taşı doğal yollarla safra kanalına düşüp burada takılı kalabilir veya on iki parmak bağırsağına geçerek doğal yollarla barsaklardan atılabilir. Atılsa bile safra kesesi taşı oluşumu tekrardan gözlemlenebilir. Bu yüzden de çoğu durumda ameliyat gereklidir. Bununla birlikte safra kesesi taşı kırılamaz ve eritilemez. Herhangi bir şekilde küçük parçalara dönüştürülmesi pankreas kanalını etkileyip pankreatit denen pankreas iltihabına yol açabilir. Bu durumda ERCP denilen endoskopik işlemle safra yolu temizlenir ve daha sonrasında safra kesesi ameliyat ile alınır. Safra kesesinin alınmasında kapalı ameliyat (laparoskopik ameliyat) veya açık ameliyat tercih edilebilir. Laparoskopik ameliyat iyileşme süresinin kısa olması, yara izinin küçük olması gibi durumlardan dolayı en çok tercih edilen yöntemdir. Fakat bazı durumlarda kapalı ameliyat yerine açık ameliyat tercih edilebilir veya kapalı ameliyat sırasında açık ameliyata geçiş yapılabilir.

Safra kesesi taşı problemi yaşadığınızı mı düşünüyorsunuz?

Bugün
safra kesesi taşı hakkında merak edilenleri açıkladık. Eğer siz de internette safra kesesi taşı ile ilgili başlıkları aratıyorsanız ve sorununuza çözüm arıyorsanız; iletişim sayfamızdan bize ulaşabilirsiniz: İletişim