meme anatomiMeme dokunun iç yapısında salgı bezleri, yağ dokusu ve bağ dokusu bulunur. Meme lobları (Süt üreten bezler), tıpkı papatya yaprakları düzenindeki gibidir. Loblar, lobüler denilen yapılara ayrılır. Lobüler yapılar hamilelik sırasında süt üretir. Meme başına süt taşımak için minik kanallar bulunur. Memeye şekil veren destek yapı ise yağ dokusu ve fibröz (Lifli) bağ dokusundan oluşur.

Meme hastalıklarının farklı birçok belirtisi olabilir. Bu belirtiler meme kanseri gibi hayati tehlikesi olan bir hastalığa, basit operasyonlar ya da ilaç tedavisi ile tedavi edilebilen meme hastalıklarına işaret olabilir.
Aşağıdaki belirtilere rastlarsanız lütfen doktorunuza başvurunuz.

• Memede ele gelen yumru şeklinde şişlik
• Meme derisinde kalınlaşma
• Döküntü veya memede kızarıklık
• Yeni başlayan meme ağrısı
• Meme başı etrafında ve meme derisinde çukurlaşma
• Meme başı akıntısı
• Koltuk altı bölgesinde ele gelen kitleler
• Adet döneminden farklı olarak memede ya da meme başının görünüşündeki değişiklikler

Meme ağrısı pek çok kadını kaygılandıran bir durumdur. Ancak çoğunlukla hormonal değişikliklere bağlı gelişebiliyor. Nadir olarak da meme kanserinin bir belirtisi olarak karşımıza çıkıyor. Meme kanserinin sadece %10’ una ağrı eşlik ediyor.
Kadınların, hayatlarının belli dönemlerinde meme ağrısı ve hassasiyeti yaşaması oldukça normaldir. Bu durumlar;

• Emzirme dönemi
• Meme kisti varlığı
• Adet dönemi öncesi
• Menapoza girmeden önceki dönem (Premenapoz)
• Hamilelik dönemi
Yanlış ölçüde sütyen kullanımı: (Çok sıkı ya da fazla bol çamaşır kullanımı ağrıya neden olabiliyor.)
Meme ağrısının şiddeti ve süresi de önemlidir. Uzun süreli ve şiddetli ağrılar yaşıyorsanız bu, farklı meme rahatsızlıkları veya meme kanserinin bulgusu olabilir. Bu durumda vakit kaybetmeden genel cerrahi uzmanına başvurmanız önemlidir.

Meme başı akıntısı menopoz öncesi dönemdeki (Premenopoz) kadınlarda daha sık rastlanılan bir durumdur. Genellikle bu durum vücuttaki hormonal değişikliklere bağlı olarak gelişebilir ve çoğunlukla her iki memede birden olan ve sütlü bir akıntıdır.
Yalnız bazı durumlarda meme başı akıntısı daha tehlikeli hastalıkların belirtisi olabiliyor.
Kanlı meme başı akıntısı: Eğer meme başı akıntısı kanlı ise meme kanalı içinde küçük, parmaksı yapı varlığından şüphelenilir( intraduktal papillom ). Kanlı meme başı akıntısı aynı zamanda meme kanserinin de belirtilerinden biridir.
Yeşilimsi meme başı akıntısı: Eğer meme başı akıntısı yeşilimsi renkte ise meme başı veya aerolanın altında kist olduğunun bir işareti olabilir. Bu durumda da mutlaka doktora başvurulmalı ve ultrason gibi görüntüleme yöntemleri ile detaylı olarak incelenmelidir.
Renksiz meme başı akıntısı: Meme başı akıntısının renksiz olması kanser hücresi gibi anormal hücre gelişimin bir belirtisi olabiliyor. Her iki memede de akıntı olduğunda genelde kanser riski daha düşüktür.
Hangi türden meme başı akıntısı yaşarsanız yaşayın mutlaka genel cerrahi uzmanına başvurunuz. Hayati tehlikesi olmayan bir sorun olabileceği gibi, kanser gibi ciddi bir hastalığın belirtisi de olabiliyor.

Fibrokistik meme hastalığı sıklıkla fibrokistik meme veya fibrokistik değişiklikler olarak isimlendirilir.
Kadınların yaklaşık %50’ sinde rastlanıyor. Fibrokistik meme kanseröz bir oluşum değildir, fakat bazı kadınlar için can sıkıcı veya konforsuz olabilir. Memede ağrılı, ele gelebilen küçük yumrumsu yapılar olarak hissedilebiliyor.

Meme kistleri; memede yer alan içi sıvı dolu keselerdir. Genellikle kanser olmayan; benign (İyi huylu) yapılardır.
Kistler sıklıkla yuvarlak veya oval yapıdadır. İçi sıvı dolu olarak hissedilebileceği gibi bazen de daha katı yapıda olabilir. Meme dokusunda bir ya da birden fazla kist oluşumu gözlenebilir.
Meme kistleri her yaşta kadında rastlanabiliyor. Ancak en sık 35-50 yaş arası (Menapoz öncesi dönem) kadınlarda gözleniyor.
Eğer menapoz döneminde hormon tedavisi alınmıyorsa meme kistleri çoğunlukla menapozdan sonra kendiliğinden kayboluyor.
Basit meme kistleri çok büyük ya da ağrılı olmadıkça tedavi gerektirmiyor. Rahatsızlık veren kistlerin tedavisi ise kist sıvısının drene edildiği (sıvının boşaltıldığı) müdahaleler veya kistin cerrahi olarak çıkarılması gibi işlemlerle gerçekleşiyor.

Meme Kistinin Belirtileri Nelerdir?
Düzgün hatlı, yuvarlak veya oval, kolay hareket ettirilebilir yumru yapılardır. Her zaman olmasa da bu yapıdaki kistler genellikle iyi huylu ( benign ) lezyonlardır.
Tek veya çok sayıda, bir veya her iki memede olabiliyor. Kistin olduğu alanda ağrı ya da hassasiyet hissedilebiliyor.
Adet döneminde olmasanız bile memede büyüme ve hassasiyet gözlenebiliyor.

Mikrokistler: Mikrokistler hissedilemeyecek kadar küçük yapıdadır. Ancak mamografi ya da ultrason gibi görüntüleme testleri ile gözlenebiliyor.
Makrokistler: Makrokistler ise elle hissedilebilecek kadar büyük yapıdadır ve 2,5-5 cm ye kadar büyüyebiliyor. Bu büyük meme kistleri yakınındaki meme dokusuna baskı yaparak ağrı veya rahatsızlığa neden olabiliyor.
Meme kistlerinin neden oluştuğu hala tam olarak bilinmiyor. Ancak vücutta fazla östrojenin meme dokusunun büyümesine yol açarak kistlerin oluşumunda rol oynadığı yönünde bazı görüşler bulunuyor.

Meme Kistlerinde Tedavi
Sıvı ile dolu basit meme kistleri için tedavi gerekli değildir, bunlar düzenli aralıklarla usg ile takip edilmelidir.
İnce İğne Aspirasyonu: İnce iğne aspirasyonu, meme kistinin tanısı için kullanılan bir prosedürdür. Aynı zamanda büyük veya ağrılı olan meme kistlerinin tedavisinde de kullanılır. Bu işlemde kistin içindeki sıvı drene edilir (boşaltılır). Bu sayede ağrı ortadan kalkar.
Eğer meme kistiniz varsa birden fazla sıvı drenajına ihtiyaç duyulabilir. Tekrarlayan kist ya da yeni kist oluşumuna oldukça sık rastlanıyor.
Hormon Kullanımı: Doğum kontrol haplarının kullanımı, hem adet döngüsünün düzenlenmesine yardımcı oluyor hem de meme kistlerinin azalmasını sağlıyor. Ancak doğum kontrol hapları ya da diğer hormon ilaçlarının kullanımının çeşitli yan etkileri olabilir. Bu nedenle genellikle şiddetli semptomları olan kadınlar için öneriliyor.
Cerrahi: Belirli durumlarda meme kistlerinin cerrahi uygulamayla alınması söz konusu olabiliyor. Memedeki kistler, aspirasyona rağmen tekrarlıyorsa, bazı komplike kistlerde, tümör şüphesi taşıyorsa, kanlı bir sıvı içeriyorsa, tedavi için cerrahi yöntemler tercih edilebiliyor.

meme kanseriFibroadenomlar katı yapıda ve benign (İyi huylu/kanser olmayan) tümörlerdir. Genç kadınlarda sık rastlanıyor. Özellikle hamilelik ve emzirme döneminde fibroadenom görülme sıklığı artıyor.

Tanı nasıl konur?
Eğer meme dokunuzda katı yumru/yumrular hissettiyseniz doktorunuza başvurunuz.

• Klinik meme muayenesi
• Mammogram
• Ultrason
• İnce iğne aspirasyonu gibi yöntemlerle tanı konulabiliyor.

Fibroadenom nasıl tedavi edilir?
Eğer fibroadenom büyükse ya da kişiyi endişelendiriyor ve rahatsızlık veriyorsa küçük bir cerrahi işlemle (Eksizyonel biyopsi) alınabiliyor.

Mastit adı verilen meme enfeksiyonu tıkanmış süt kanallarının yada mikroorganizmaların neden olduğu bir hastalıktır. Çoğunlukla emzirme döneminde gözlenir. Bakterilerin meme başındaki çatlaklardan süt kanallarına ulaşması nedeniyle emzirme yolu ile memedeki sütün yeterince boşaltılamaması ya da bağışıklığın düşmesi nedeniyle ortaya çıkabiliyor.
Mastit emzirme döneminin dışında da gözlenebiliyor.

Belirtileri;
Tek ya da her iki memede gözlenen;
• Kızarıklık
• Ağrı
• Sıcaklık
• Sertlik
• Şişkinlik
• Kitle ya da abse oluşumu ile birlikte genel halsizlik ve ateş

Tedavisinde; Eğer apse yoksa antibiyotik ve antienflamatuar ilaçlarla tedavi ediliyor. Apse gelişirse cerrahi drenaj uygulanabiliyor.