Anorektal Hastalıklar Nedir?

En Sık Görülen Anorektal Hastalıklar Nelerdir?

Hemoroid nedir?

hemoroid nedirAnorektal; anüs (Makat bölgesi) ve kalın barsağın rektum adı verilen son bölümünü ilgilendiren hastalıklara verilen isimdir.

En sık karşılaşılan Anorektal hastalıklar;

• Hemoroidal Hastalık
  • Anal Fissür (Makatta çatlak)
  • Anal Fistül
  • Anorektal Apse
  • Pilonidal Sinüs (Kıl dönmesi): Genelde kuyruk sokumunda görülmesine rağmen bazen anal kanal ile iştirakli olabiliyor.

Hemoroidal Hastalık ve Hemoroid Cerrahisi

Hemoroidal Hastalık  Nedir? Nasıl Oluşur?

Hemoroidal damarlar, anatomik olarak herkeste var olan anal kanal duvarındaki toplardamar yığınlarıdır. Bu yapıların genişleyerek bulunduğu bölgeden sarkması ve ileri aşamalarda anüsten dışarıya çıkmasıyla “Hemoroidal hastalık” ya da kısaca hemoroidler oluşuyor.

Gebelik,

Şişmanlık,

Kronik kabızlık,

Kronik öksürük gibi karın içi basıncını artıran durumlarda

Çok ayakta durma, çok oturma,

Genetik faktörler hemoroidal hastalığa zemin hazırlıyor.

Hemoroid Çeşitleri ve Evreleri Nelerdir?

Hemoroidler iç ve dış hemoroid olarak ikiye ayrılabilir. Anal kanal içinde yerleşik olanlara iç hemoroid (Internal hemoroid), anal kanaldan dışarı sarkmış olanlara dış hemoroid (External hemoroid) adı veriliyor. Bir kişide iç veya dış hemoroidden biri olabileceği gibi bunların her ikisi birlikte de görülebiliyor.

Hemoroid Evreleri:

Evre 1 : Hemoroidler tamamen anal kanal içindedir. Hastanın kendisi varlığını farketmez. Şişerse veya kanama olursa varlığı anlaşılabiliyor. Ancak elle veya anoskop ile muayenede belirleniyor.

Evre 2 : Hemoroidler dışkılama sırasında dışarı çıkar, sonradan kendiliğinden içeri girer.

Evre 3 : Hemoroidler dışkılama sırasında dışarı çıkar, fakat içeri girmesi için elle itilmesi gerekiyor.

Evre 4 : Hemoroidler tamamen dışardadır. Hiçbir şekilde anal kanal içine girmez.

Tromboze Hemoroid Nedir?

Hemoridal damarlardaki kanın pıhtılaşmasıyla hemoroidal yapılar aniden şişebiliyor. Bu duruma ‘Tromboze hemoroid’ adı verilir. İç hemoroidlerde bu durum olursa genelde makatta ağrı, bazen kanama; dış hemoroidlerde bu durum oluşursa bu bulgulara ek olarak makatta ele gelen sert şişlikler şeklinde kendini belli ediyor.

ş hemoroidlerdeki trombozlar iç hemoroidlerdekine göre çok daha büyük boyutlara varabiliyor. Bunun sonucunda şiddetli ağrılar görülebiliyor. İleri durumlarda bu yapılarda nekroz (Çürüme), iltihaplanma oluşabiliyor.

Tromboze hemoroid varlığında mutlaka genel cerrahi uzmanına başvurulmalıdır. Eğer çok şiddetli ağrı varsa, kanama devam ediyorsa, hemoroid üzerinde nekroz, iltihabi oluşumlar varsa acil ameliyat gerekebiliyor.

Hemoroid Belirtileri Nelerdir?

Makatta Ağrı:

Hemoroidde en sık rastlanan bulgulardandır. Ağrı devamlı veya sadece tuvalet sırasında olabiliyor. Tromboze hemoroidde ağrı ani başlar ve daha şiddetlidir.

Rektal Kanama:

Sık şikayetlerdendir. Kanama, açık kırmızı renkli damlama şeklinde, dışkıyla karışmamış halde oluyor.

Makatta Ele Gelen Şişlik:

ş hemoroidlerde görülüyor. Ele gelen şişlik olmaması hemoroid olmadığı anlamına gelmiyor. Tromboze hemoroidde şişlik aniden oluşuyor.

Kaşıntı:

Anal mukozadan (hemoroidlerin iç kısmı) salgılanan salgıya bağlı olarak hemoroidlerde kaşıntı görülebiliyor.

Hemoroid Tanısı Nasıl Konulur?

Hemoroid tanısı uzman doktor tarafından anal muayene ile konulabiliyor. Anal muayene elle yapılabileceği gibi anoskop denilen özel bir aletle de yapılabiliyor. Ayrıca kalın bağırsak incelemeleri sırasında yapılan kolonoskopi ile de tanı konulabiliyor.

Hemoroidal Hastalıkta Tedavi Seçenekleri Nelerdir?

Erken evre hemoroidlerde, beslenme düzeninin  değiştirilmesi (Bol lifli gıdalarla beslenme, çok su içme gibi), tuvalet alışkanlığının düzeltilmesi (çok ıkınmama vs) ve bazı medikal tedavilerin kullanılması ile şikayetler kontrol altına alınabiliyor ve mutlaka girişimsel işlemler gerekmeyebiliyor.

Bunun için anal bölge şikayeti olan hastaların komşu, arkadaş, eczacı tavsiyesi ile ilaç kullanmadan mutlaka konunun uzmanı genel cerrahi hekimine başvurması mutlak önem taşıyor.

Öncelikle tanının doğru konulması tedavi aşamasını hızlandırıyor. Çünkü farklı anal bölge hastalıkları benzer şikayetleri verebiliyor.

Hemoroidal hastalık tedavisinde etkinlikleri farklı oranlarda olan bir çok girişimsel tedavi yöntemi vardır. Bunun hangisinin uygulanacağı ve etkinlik durumunu hekiminize sorarak bilgi almanız önemli bir konudur.

Hemoroid tedavisinde kullanılan  yöntemlerden İnfrared koagülasyon, skleroterapi, bant ile boğma gibi işlemler genelde erken evre hemoroidlerde kullanılıyor.

İleri evre hemoroidlerde ise cerrahi olarak hemoroidlerin çıkarılması (Hemoroidektomi) en etkin yöntemdir.

Bunun yanında Longo Hemoroidopeksi (Hemoroid pakelerinin özel aletle sarktığı yere asılması), THD Ameliyatı (Hemoroidal Arterin bağlanması), Diod Lazer uygulaması gibi başka yöntemlerde kullanılabiliyor.

Hangi yöntemin uygun olduğuna doktorunuz karar vermelidir.

Hemoroidektomi Nedir?

Hemoroidektomi, ileri evre hemoroidlerde oluşan ele gelen şişlik şeklindeki yapıların (Hemoroid pakeleri) cerrahi yöntemlerle çıkarılmasına verilen isimdir.

Hemoroid pakeleri kontinansı (Dışkı ve gaz tutma) sağlayan eksternal sfinkter denilen özel kas yapısına yakın komşulukta olduğundan, bu yapıya zarar vermeden ameliyat yapılması özel önem arz ediyor.

Hemoroidektomi ameliyatlarında  hemoroid pakeleri yeni nesil enerji cihazlarıyla (Harmonik skalpel, ligasure gibi) yapılabiliyor.

Hemoroid Ameliyatlarında Kullanılan Enerji Cihazlarının Avantajları Nelerdir?

Enerji cihazları damarları ve dokuyu mühürleyerek, kapatma ve kesme işlemini birlikte yapar. Cihazlar 7 mm ye kadar olan damarları güvenle kapatabilmekte ve bu özelliği sayesinde genel cerrahinin bir çok değişik ameliyatlarında kullanılıyor.

Enerji cihazlarının kullanılması ile kanama nerdeyse hiç olmamakta, ameliyat daha kısa sürede ve dikiş olmadan gerçekleşiyor. Doku harabiyeti elektrokoterle yapılan klasik ameliyatlara göre daha az olduğundan, ameliyat sonrası  ağrı da daha az oluyor, yara daha çabuk iyileşiyor ve hasta gündelik yaşamına daha erken dönüyor.

Hemoroid Ameliyatlarında Kullanılan Diod Lazer Uygulaması Nedir?

Hemoroid ameliyatlarında son yıllarda kullanılmaya başlanan lazer uygulamaları ile cerrahi olarak açık yara oluşturmadan ameliyat gerçekleştirilebiliyor. Bu yöntemde ucunda lazer ışını olan bir prob sayesinde hemoroid pakesinin içine girilerek hemoroid pakesi söndürülüyor. Bu yöntem tek başına uygulanabileceği gibi cerrahi olarak hemoroid pakesinin çıkarıldığı ameliyatlarla da kombine edilebiliyor.

Hemoroid Ameliyatlarında Kullanılan Diod Lazerin Ne gibi Avantajları Vardır?

Hemoroid ameliyatlarında kullanılan Lazer uygulaması ile hemoroid pakesi içersine özel bir kateterle girilerek lazer ışını veriliyor ve bu sayede hemoroid pakesi yok ediliyor. Bu yöntemde  açık yara oluşmuyor. Hasta daha çabuk günlük yaşama dönüyor. Ağrı klasik yöntemlere göre daha az oluyor.

Hemoroid Tedavisinde En İyi Yöntem Hangisidir?

Hemoroid tedavisinde en iyi yöntem kişiye en uygun olan yöntemdir. Yani hastalık yoktur, hasta vardır. Bu bağlamda her kişinin tedavisi kendine özel olarak planlanıyor.

Hemoroid Ameliyatından Sonra Nelere Dikkat Etmeliyim?

Ameliyat sonrası hastalara  oturma banyosu, dışkı yumuşatıcılar, antibiyotik, ağrı kesici ve ödem giderici ilaçlar veriliyor. Ameliyat sonrası hijyen son derece önemlidir. Kabız kalmamaya dikkat edilmesi gerekiyor.

Etiketler: Hemoroid Nedir?    Hemoroid tedavisi    Hemoroid ameliyatı  Hemoroid belirtileri    Hemoroid cerrahisi

Review Date
Reviewed Item