Safra yolu yaralanmaları genellikle kolesistektomi ameliyatı sırasında oluşmaktadır. Yaralanma tipi ile direkt olarak safra yolunda darlık ve tıkanma gelişebilir veya iyileşme döneminde uygun olmayan onarımlar darlığa sebebiyet verebilir. Safra kanalı yaralanması nedir, belirtileri nelerdir ve tedavi yöntemleri nelerdir sorularının cevaplarını merak ediyorsanız yazımızı okumaya devam edin.

Safra kanalı yaralanması nedir?

Safra kanalı yaralanması nedir sorusunun cevabı en basit anlamda şudur; safra kanalı yaralanmaları travma sonucunda veya safra kesesi ameliyatı sırasında meydana gelen yaralanmalardır. Ameliyat esnasında safra kanalı ezilebilir, yanabilir veya kesilebilir. Safra kanalının bu şekilde zarar görmesi işlevini tam olarak yapamaması anlamını taşımaktadır. Safra kanalının işlevini tam olarak yerine getirmemesi ise safra salgısının bağırsak yerine karın boşluğuna akması demektedir. Ya da safra kanalı tamamen tıkanabilir.

Safra kanalı yaralanmalarının belirtileri nelerdir?

Safra kanalı yaralanmaları ameliyat sırasında fark edilebileceği gibi ameliyattan sonra da fark edilebilmektedir. Safra kesesi ameliyatından sonra aşağıdaki belirtilerin herhangi bir tanesine rastlamanız durumunda doktora başvurmanız büyük önem taşımaktadır. Fark edilemeyen yani ameliyattan sonra belirti veren durumlar şu şekildedir:

• Sarılık
  • Genel rahatsızlık hissi
  • Karın şişmesi
  • Karın ağrısı
  • Kusma
  • Mide bulantısı
  • Titreme

Safra kanalı yaralanması için nasıl tanı konulur?

Safra kanalı yaralanmaları için farklı tanı yöntemleri uygulanabilmektedir. ERCP, MRCP ve PTK(perkütan kolanjiyografi) gibi safra yollarına özgü yöntemlerden yararlanılırken, ultrasonografi ve bilgisayarlı tomografi gibi genel yöntemler de tanı için yardımcıdır. Tabii ki hangi tanı ve tedavi yöntemlerinin uygulanacağı konusu cerrahın kararındadır.

Safra kanalı yaralanmaları tedavi edilmezse ne olur?

Safra kanalı yaralanmalarının tedavisi büyük önem taşımaktadır. Safra kanalı yaralanmalarının tedavi edilmemesi hayati komplikasyonların ortaya çıkması demektir.

Safra kanalı yaralanmalarının görülme sıklığı nedir?

Safra yolu yaralanmalarının ortaya çıkış oranı farklı kaynaklara göre değişiklik gösterebilmektedir. Ortalama olarak 1000 laparoskopik safra kesesi ameliyatının 1’inde safra yolu yaralanması meydana gelmektedir. Safra yolu yaralanmaları kapalı ameliyatlarda yani laparoskopik ameliyatlarda, açık ameliyatlara göre daha sık görülmektedir. Bu yüzden gerçekleştirilecek olan safra kesesi ameliyatında doktorun deneyimli olması oldukça önemlidir.

Safra kanalı yaralanmaları nasıl tedavi edilir?

Eğer bir safra kanalı yaralanması yaşanırsa; yüksek oranda tekrardan ameliyat gerekir. Safra kanalı yapısının tamamen bozulması durumunda karaciğer ve bağırsak arasına safra taşıyan yeni kanal yapılır. Bu noktada deneyimli uzman cerrahlar başarılı sonuçlar elde edebilmektedir. Eğer safra kanalının bütünlüğü bozulmadıysa, bağırsağa safra akışının iyi sağlanabilmesi için safra kanalı içine stent yerleştirilmesi ve tıkanıklığın giderilmesi yoluna gidilebilir.